Samarbeidspartnere
Et godt grunnlag for samvirke i redningstjenesten avhenger av mange faktorer. Likeverd blant samvirkepartnerne, tillit blant samvirkepartnerne, ansvarsprinsippet, samordnet planverk øvelse/trening etc. Mye av elementene gjør seg gjeldende når samvirkeaktører møtes på skadested og skal håndtere hendelsen, men forsvinner ofte i mengden av gjøremål i den daglige tjenesten.
RKSN utvikles i tett dialog med aktørene i redningstjenesten, og de behov og utfordringer aktørene definerer er med å danne grunnlaget for utviklingen. Det legges opp til et “grenseløst” samarbeid, altså et samarbeid som strekker seg over kommune-, fylke-, og landegrenser. På denne måten bygger innsatspersonell i Barents regionen relasjoner, som i fremtiden skal bidra til å optimalisere samarbeidet ved hendelser der det er påkrevd.
Det finnes bare en måte å møte fremtidens utfordringer på – SAMMEN.
The Arkhangelsk Regional Rescue Service (ARRS)
Alarmsentralen
Alarmsentralen er satt opp med spesialilster som samordner deltakelse for søk- og redningsbrigadene i faktiske og simulerte redningsaksjoner, og samarbeider med de andre nødetats-organisasjonene i Arkhangelsk regionen 24 timer i døgnet. Siden starten i 1998, har ARRS motatt mer enn 668 000 nødsamtaler fra folk og organisasjoner med behov for øyeblikkelig hjelp. En av de viktigste funksjonene for alarmsentralen, er veiledning for personer som går seg vill i skogsområder, via telefon. Fra 2004 til 2011 ble nesten 700 personer hjulpet etter å ha gått seg vill i skogsområder.
Redningsaksjoner
Innsatspersonell i ARRS har lang erfaring med forskjellige redningsoppdrag. Alt fra flyulykker, klimatiltak etter store kjemiske ulykker og redningsarbeid etter eksplosjoner i boligblokk. Siden 1998 har SAR-brigadene ved ARRS gjennomført nesten 42000 redningsaksjoner, og 4000 mennesker er blitt reddet. I 2007 ble "Aviation Rescue Swimmer division" etablert under ARRS for å kunne yte hjelp til mennesker i nød på sjøen. Spesialiserte opplæringsprogrammer for redningssvømmere er basert på beste praksis i den amerikanske og den norske redningstjenesten. "Aviation rescue swimmer division" er eneste enhet av sitt slag i den nordvestlige delen av Russland.
Farlige stoffer
Det er etablert en egen seksjon i ARRS som arbeider med å begrense virkningene av kjemisk, biologisk og radioaktiv forurensning. Vurderingen gjennomføres ved hjelp av måleutstyr som kontrollerer nivået av farlige stoffer i miljøet. Ved en kjemisk ulykke, er medlemmene av denne seksjonen spesialisert til å kunne bidra i redningsarbeidet. ARRS har gjennom denne seksjonen bidratt til å dempe nivået av farlige stoffer. Dekontamineringstjenester ble ikke gitt i Arkhangelsk regionen før dannelsen av ARRS. Fra 2006-2011reduserte spesialister fra ARRS bivirkninger fra 46 skadede metylbromid sylindere, 1820 klor sylindere, 800 flytende klor containere, 29 ammoniakk sylindere, 7,5 tonn komprimert ammoniakkgass fra kjøleutstyr, 5 acetylen sylindere, 5 hydrogen sylindere og 5 metan sylindere. ARRS er eneste beredskapsorganisasjon i den nordvestlige delen av Russland som er seterfisert til å bistå i forbindelse med lekkasjer og utslipp av farlige stoffer. Spesialistene ved ARRS gjennomfører ikke bare disse aktivitetene i Arkhangelsk regionen, men kan bli forespurt om å bistå også andre steder ved behov. I September 2011 kjørte en gruppe spesialister over 35000 km fra Arkhangelsk til Nyagan (Khanty-Mansijsk Autonomous Okrug) for å eliminere en lagring av flytende klor.
Redningshunder
Ved utgangen av September 2003 ble det anskaffet to tyske Shepherd valper som skulle trenes for redningsoppdrag. I juni 2005 ble hundene seterfisert og klassifisert som redningshunder etter å ha passert to tester;
1. Søke etter overlevende i bebodd område
2. Søke etter savnede personer i skogen
Samme år ble de tildelt bronsemedalje i EMERCOM russiske regionale konkurranse for hundetjeneste innen redningstjenesten. I 2012 ble hundetjenesten i ARRS re-seterfisert i klasse A på seterfiseringskonkurransen.
Nå består avdelingen av fire trente og seterfiserte hunder som kan benyttes i redningsoppdrag, og det er ankommet to valper som skal gå gjennom trening- og seterfiseringsprosessen. Avdelingen har fem hundeførere som trener hundene og som også er hundefører på oppdrag.
Psykologisk bistand
Psykologer i ARRS kan gi akutt psykologassistanse til befolkningen via telefon. I situasjoner hvor det er nødvendig, kan psykologene bli med ut på oppdrag, for å bistå redningsmannskaper med psykologisk ekspertise. Eksempler som kan nevnes er i forbindelse med selvmordsoppdrag, arbeid med etterlatte eller søk etter personer som er borte i skogen. Har psykologene pratet med en person som har gått seg bort, kan psykologens konklusjoner hjelpe redningsmannskapene å avgjøre eksempelvis søkestrategi.
Offentlig utdanning innen sikkerhet
Spesialister i ARRS har utviklet og implementert foredrag om sikkerhet som skal virke forebyggende for befolkningen i Arkhangelsk-regionen. Det er som et utgangspunkt laget for barn og studenter, og deltakerne varierer fra barn i 5-6 års alderen til studenter ved høyere utdanningsinstitusjoner. Basert på disse presentasjonene, har ARRS utviklet ytterligere to utdanningsprogrammer;
1. "Sikkerhets skole" - der fokuset er på barn med kognitiv svikt
2. "Fem trinn til sikkerhet" - tilrettelagt for eldre førskolebarn.
På utstillingene i Moskva i 2008 og 2009, "Brannsikkerhet i det 21. århundret", ble spesialister fra ARRS tildelt seterfikater og gull-medaljer for dette arbeidet.
Nordområdesenteret
Nordområdesenterets oppgave er å bistå bedrifter, organisasjoner og offentlige institusjoner som ønsker å ta del i den økte aktiviteten i nordområdene, det være seg innen energi, handel, fiskeri, turisme, reiseliv eller andre næringer.
I regjeringens nordområdestrategi blir universitetsmiljøet i Bodøs langsiktige oppbygging av samarbeid med russiske universiteter fremhevet som et eksempel til etterfølgelse. Da regjeringen etablerte et eget nordområdeutvalg, ble sekretariatet lagt til Nordområdesenteret.
Nettside: www.nordomradesenteret.no
Trafikksentralen i Vardø
Virkeområdet til trafikksentralen i Vardø er Norsk Økonomisk Sone utenfor grunnlinjen og fiskevernsonen rundt Svalbard, Bjørnøya og Jan Mayen. Intensjonen med å overvåke alle skipsbevegelser er å forebygge hendelser og å aksjonere og varsle når situasjonen krever det.
I tillegg til å ha den totale oversikten over risikotrafikk, administrerer trafikksentralen i Vardø den statlige slepebåtberedskapen i Norge. Det vil si at trafikksentralen i Vardø utgjør en svært viktig rolle i Kystverkets samlede ressurser ved uønskede hendelser til sjøs. Videre har man til enhver tid oversikt over mengde og type last som føres av risikofartøy. Disse opplysningene bearbeides ved trafikksentralen og publiseres hver måned. Trafikksentralen bistår også Hovedredningssentralen i Nord og Sør- Norge ved behov. Andre hovedoppgaver for trafikksentralen i Vardø er å koordinere og følge opp fartøy i omlastingsområder. Maritim informasjonsutveksling med Island er også et eksempel på oppgaver som ligger under trafikksentralen sitt ansvarsområde. Trafikksentralen er også kontaktpunkt i avtalen om internasjonal varsling om akutt forurensning med Russland, samt nasjonal koordinator for Singel Hull. Videre er man Navarea 19 koordinator, det vil si man utsteder og sender ut navigasjonsvarsel.
Les mer om trafikksentralen i Vardø (PDF)
Virkeområde (PDF)
Kystverket sin side
Om sjøtrafikksentralene